Články / Reporty

Dobrš bylo (Dobršská brána 2019)

Dobrš bylo (Dobršská brána 2019)

Aneta Kohoutová | Články / Reporty | 19.08.2019

Moje předsevzetí letošní festivalové sezóny bylo jasné. Chci někam, kde jsem ještě nikdy nebyla. Pryč ze svojí bubliny. Ideálně na malý festival s netradičním line-upem, buď v horách nebo u vody. Výběr se tím dramaticky zúžil a závěrečnou filtrací protekla pouze jedna událost – Dobršská brána.

Google mapy po delším pátrání zabodly svoji červenou tečku do jihočeského kraje. Doba dojezdu 3 hodin 7 minut. Pocitová teplota 15 stupňů. Dobrš je vesnice, která by si zasloužila minimálně jeden díl Cestománie. Říkalo by se tam něco o malebné vísce ukryté před okolním světem bohatým lesním porostem a prudkým stoupáním plným ostrých zatáček, na jehož konci se nachází živoucí skanzen vesnického svérázu.

DEVADESÁTILETÁ ŽENA JAPONSKOU LODÍ

Na návsi pod koly nově přijíždějících aut rejdí děti, psi i koťata. Na takový rozruch tu nejsou zvyklí. Akreditační centrum, prodej lístků a info je malý stánek pod májkou s pentlemi vlajícími ve větru, parkoviště pak velkorysá plocha mezi kravínem a kupou hnoje. Místo pro stany je na louce o kousek výš s nejkrásnějším výhledem do kraje. Pro základní orientaci po festivalovém areálu = vesnici je třeba osvojit si pohyb v trojúhelníku zámek – hospoda – kostel. Vše je od sebe vzdálené zhruba 100 metrů, takže se adaptuji poměrně rychle.

Každý rok nese festival určité téma. Loni to byly „dřevěné nástroje“, letos „hlas“. Témata Dobršské brány jsou přímočará a navýsost čitelná a poskytují možnost odpoutat se od jakéhokoliv žánru či kultury. Mezinárodní festival soudobé hudby tak renesanční bránou na nádvoří zámku, kde je hlavní podium, i kostelem Zvěstování Panny Marie přináší tóny kombinující jazz, folklór a komorní hudbu. Mísení tradice s novými prvky představuje dramaturgickou cestu, kterou se tu nekompromisně vydávají. Na žánrovou rozmanitost překračující hranice států i kontinentů se těším nejvíc. Nakonec se ten „střet“ kultur odehrává na daleko lokálnější úrovni, než jsem čekala, třeba když ladění Tria Mili Janatkové doprovází husí kejhání nebo když zlomyslný soused přeruší páteční koncert Beaty Hlavenkové velkolepým průjezdem traktoru. „Tak si zatím jen něco preluduj, on za chvíli přestane,“ doporučuje jeden z organizátorů. Hudba nakonec zvítězí, stroje jdou spát a vokál Hlavenkové s texty Bohuslava Reynka vstupuje do ovzduší končícího odpoledne s nenuceností a vyrovnaností, jakou nachází posluchači polehávající na trávě pod stíny stromů na zámeckém nádvoří.

Jiní obyvatelé Dobrše jsou naopak nadšení a přátelští. Víme, u koho hledat klíče od kostela, seznamujeme se s úžasnou devadesátiletou dámou, která nechyběla takřka na žádném koncertě, a radost, s jakou si dávala pivo s gulášem v hospodě, se dá jen velmi těžko interpretovat. Sedíme blízko sebe v kostelní lavici na vystoupení japonské umělkyně Karin Nakagawy, drobné ženy v černozlatém kimonu s dvacetipětistrunným khóto, o kterém láskyplně říká, že je lodí, jež ji nese po celém světě. Nakagawa hraje a zpívá s dramaticky asijským projevem písně inspirované temnou švédskou zimou, japonské love songy i americké tradicionály. Největší úspěch má ale interaktivní tea picking song, kdy diváky pasuje do role mladých japonských dívek na čajové plantáži. Všichni zpíváme část textu, kterou jsem si foneticky přepsala jako „čakiličakiličakili nóóó“. Slova ale nebyla důležitá, stačilo nahlas křičet a hodně se usmívat. Stmelující prvek rozbíjí tichou kostelní estetiku, beránek Boží udiveně otáčí hlavou. Pod stromem u brány sedí stařík a křičí do noci verše Petra Bezruče. Provoz utichá a ulici zase vládnou koťata a fronta na pivo.

JEDNÍM SLOVEM

„Lepší pít víno nežli vodu,“ káže v sobotním poobědovém čase tandem Simona Rummela a Matthiase Schriefla. Ve stínu staré zvonice rozjíždí duo hippie kejklířů směsici německých lidových písní v aranžmá středověkého rokenrolu. Uprostřed koncertu přichází nečekaný návrh: „Nechcete se přesunout na zbytek do kostela?“ říká Simon a jen tak mimochodem zmiňuje, že v pátek večer opravil místní varhany. Nadšené procesí utíká poslechnout si, jak budou po dlouhé odmlce znít. Samotný charakter místa přímo vybízí k pospolité družnosti, kterou si ve svých hlavách držíme jako romantickou představu o venkovském životě. Díky komorní dimenzi akce se znáte s každým návštěvníkem do druhého dne, funguje tady mimořádná provázanost jednotlivých složek, od diváků přes interprety po mnohdy překračované prostory pódií, místní počasí a náladu domácích zvířat.

Každý se svým vlastní způsobem napojuje na biosféru vesnického konce léta. Sobota i celá událost se blíží do velkého finále. Poslední koncert jako by personifikoval pnutí, které charakterizuje Dobršskou bránu. Síla, která k sobě přivádí zdánlivě nesouvisející elementy a dává jim prostor se poznat a splynout v harmonii.

Trio Reijseger Fraanje Sylla propojuje tři brilantní hráče, z nichž každý představuje naprosto odlišnou individualitu, taková hudební komedie dell‘arte. Zleva: "Pianista", introvertní postava obrácená k obecenstvu zády, preludující vycizelované stupnice naleštěného západního jazzu. "Cellista" coby vysoký energický muž, který za doprovodu nespočtu grimas a skřeků neúnavně tlačí na hranice možností svého nástroje a vyluzuje galerii zvuků, táhnoucí skladby k tradici free jazzu a avantgardy. A nakonec "Zpěvák" zahalený v tradiční senegalské tunice, třímající nástroje z neopracovaného dřeva, primitivní, snad i rituální. Jeho jednoduchý, prostý projev s občasným zábleskem upřímné radosti fascinuje stejně jako procítěný hlas se strukturou, jakou má dřevo buše.

Jak můžou zvuky ze tří tak rozdílných zdrojů splývat v jednotný hudební celek? Velkou roli hraje nejen nesporná virtuozita, ale i schopnost otevřeně naslouchat a vzájemný respekt. Něco, s čím dokáže pracovat i samotný festival Dobršská Brána.

P. S.: Pokud se na šumavské srpnové noci lehkomyslně vybavíte jen tílkem a plavkami, může vás zachránit sekáč v Sušici. Od šusťákovek po karnevalové kostýmy, dobré rady v ceně.

P. S. 2: Pro milovníky řízků a gastroexperimentátory se asi tři kilometry za Dobrší nachází velmi bizarní řízkárna U Cháti. Kuřecí v tatarkovém obalu, vepřový česnekový nebo chilli. K tomu antistresový chodníček, sochy čarodějnic a zahrada jako z prvního dílu seriálu Temný případ.

Info

Dobršská brána
16.-17. 8. 2019 Dobrš

foto © Šimon Macek

Komentáře

Pro možnost psaní komentářů se přihlašte nebo zaregistrujte.

Relevantní články

Skrýt se v tygřím obleku (Raein)

Marek Hadrbolec 02.05.2024

Raein se před Kabinetem Múz pomyslně svlékají donaha a dávají se všanc. Lidi se nedočkavě chytají cizích slov a známých melodií.

Nothing Works (Declan McKenna)

Eva Karpilovská 29.04.2024

Britský písničkář Declan McKenna se po dvou letech vrátil do Prahy, s rozrostlou kapelou zahrál tentokrát v prostorném holešovickém klubu SaSaZu.

Rezignace v nejlepším smyslu slova (Still House Plants)

Alžběta Sadílková 28.04.2024

Koncert Still House Plants se odehrál jen pár dní poté, co si jejich nejnovější deska na serveru Pitchfork vysloužila označení Nejlepší nová hudba.

Panorama války nad městem (Mayssa Jallad)

Filip Peloušek 28.04.2024

Příběh vyprávěný mezi písněmi je temnější a temnější. Oči mi jen těkají mezi drobnou zpěvačkou naprosto ponořenou do hudby a panoramatem města za ní.

Zpěv odkvétajících slunečnic (White Ward)

Marek Hadrbolec 25.04.2024

Nový prostor brněnské Melodky obehnaný bílými kachličkami má navíc osobitou, mírně surrealistickou atmosféru.

Vpít se do ocelové hory (Deena Abdelwahed)

Michaela Šedinová 23.04.2024

Je sobota večer, ale sál kina Přítomnost je jako vždycky tak trochu v bezčasí. Loňská deska Jbal Rrsas tuniské producentky Deeny Abdelwahed je taky mezi časy a světy.

„Keď sa niečo páči všetkým…” (Berlin Manson)

Marek Hadrbolec, Veronika Vagačová 21.04.2024

Slovenští bojovníci za sociálně spravedlivou společnost a postpunk smíchaný s rapem vzali během malé české tour útokem nejprve vyprodanou Prahu a druhý den Brno.

Mezi hukotem velkoměsta a ptačím zpěvem (Shida Shahabi, BITOI)

Alžběta Sadílková 21.04.2024

My promlouváme k prostoru, prostor promlouvá k nám. Součástí oslav 40. narozenin Atria Žižkov byl i víkendový dvojkoncert pod taktovkou Heartnoize promotion.

Ve zvukové krajině labyrintu Faunu (Faun festival)

Veronika Miksová, Kryštof Kočtář 16.04.2024

Na koncerty chodíme v Brně často, ale sklepní scénu Husy na provázku nebo Komorní sál JAMU jsem ještě nikdy neviděl tolik přeplněné jako během Faunu...

Poslední nádech (Bendik Giske)

Julia Pátá 15.04.2024

Početné publikum pražské Archy+, ve které se letos usadil promotérský kolektiv Heartnoize, kvapem obsazuje místa ve velkém sále multifunkčního prostoru...

Offtopic

Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Souhlasím Další informace